1: DIAGNOZA – umiejętności podstawowych w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, umiejętności cyfrowych i kompetencji społecznych Uczestnika Projektu
Wymiar: 12 godzin na osobę.
W ramach zadania przeprowadzona zostanie diagnoza – indywidualny audyt potrzeb i umiejętności Uczestników w formie etapów:
– drugi etap diagnozy (pierwszy etap zostanie przeprowadzony podczas rekrutacji) mający na celu określenie u uczestników projektu poziomu posiadanych umiejętności podstawowych w każdym z zakresów tj.:
a) rozumienia i tworzenia informacji,
b) rozumowania matematycznego,
c) umiejętności cyfrowych oraz potrzeb edukacyjnych w zakresie ich poprawy, uwzględniając kompetencje społeczne, czynniki motywujące i ewentualne bariery udziału w projekcie. Diagnoza zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji.
– trzeci etap diagnozy – będzie polegał na opracowaniu raportu indywidualnego dla każdego Uczestnika/-czki uwzględniającego plan dalszych działań edukacyjnych (sprecyzowanie kompetencji/ umiejętności wymagających podniesienia lub uzupełnienia). Raport zostanie omówiony z Uczestnikiem.
Rzetelna diagnoza przeprowadzona w ramach Zadania 1, umożliwi odpowiednie dostosowanie indywidualnego wsparcia edukacyjnego.
2. WSPARCIE EDUKACYJNE – Warsztaty rozwijające kompetencje podstawowe.
Wymiar: 30 godziny na grupę/ osobę.
Warsztaty podzielone będą na trzy moduły, a w ramach każdego zapewniony zostanie zindywidualizowany program, obejmujący wybrane elementy zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami Uczestników, łączące umiejętności cyfrowe, rozumienia i tworzenia informacji, rozumowania matematycznego.
Ramowy program warsztatów:
Warsztaty I: Rozumienie i tworzenie informacji 2 grupy (48h), w tym m.in.:
– tworzenie prostych dokumentów tekstowych (np. listu motywacyjnego, życiorysu itp;
– zarządzanie czasem;
– przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych;
– wypełnianie formularzy dotyczące spraw urzędowych;
– prowadzenie korespondencji mailowej, służbowej i prywatnej itp.
Warsztaty II: Rozumowania matematycznego 1 grupa (48h), w tym m.in.:
– planowanie budżet gospodarstwa domowego w miesięcznej perspektywie czasowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego lub kalendarza;
– planowanie kredytu z użyciem arkusza;
– korzystanie z kart płatniczych, przeliczanie kursów walut;
– przeliczanie wynagrodzeń, potraceń itp.
Warsztaty III: Umiejętności cyfrowe 2 grupy (48h), w tym m.in.:
– zakładanie i obsługa poczty elektronicznej;
– portale społecznościowe (zakładanie profili, zasady publikowania komentarzy, bezpieczeństwo);
– przykładowe serwisy i platformy (bank, zakupy, urząd, zdrowie, finanse);
– korzystanie ze smartfonów, tabletów, innych urządzeń cyfrowych.
Podczas realizacji warsztatów Umiejętności cyfrowe wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej ramy DIGCOMP.
W ramach każdego z warsztatów odbędzie się spotkanie integracyjne.
4. WALIDACJA UCZESTNIKÓW PROJEKTU.
Wymiar: 3 godziny na osobę.
Zakres merytoryczny zadania to:
– wsparcie Uczestników w osiąganiu założonych celów przez całą ścieżkę wsparcia,
– motywowanie do realizacji planu działań edukacyjnych, określonego w raporcie z diagnozy,
– zachęcanie, pomoc w założeniu konta Europass,
– przepracowywanie jednostkowych problemów Uczestników,
– walidacja nabytych umiejętności w oparciu o zdefiniowane efekty uczenia się, które będą wskazywać na konkretne umiejętności (na ostatnim spotkaniu).
Celem walidacji jest umożliwienie Uczestnikom sprawdzenia się w obszarach, których dotyczyło wsparcie i pozyskanie rzetelnej informacji zwrotnej nt. umiejętności, które nabyli i które mają pomóc im w codziennym funkcjonowaniu. Wynik walidacji będzie omówiony z każdym Uczestnikiem/-czką, by określić, jakie umiejętności nabył, jakie chciałby jeszcze wzmocnić i w jaki sposób może to zrobić.
W ramach uczestnictwa w poszczególnych formach wsparcia Beneficjent zapewni dla wszystkich Uczestników projektu niezbędne materiały szkoleniowe, przerwy kawowe oraz wyżywienie.